Kom igång med Nowo

Varför ska jag skaffa Nowoappen?

Med våra olika sparsätt underlättar vi ditt vardagliga sparande och ger dig något att se fram emot.

När du blir medlem hos oss så tar du kontroll över ditt pensionssparande på ett enklare och roligare sätt. Du sätter ditt sparmål och får hjälp att komma igång och börja spara till din pension och dina pensionsdrömmar.

För att bli medlem så laddar du ner vår app, Nowo, och anmäler dig till Nowo Global Fund. Appen hjälper dig att förstå och öka ditt sparande. Fonden är skräddarsydd för pensionssparande.

Du får tillgång till flera roliga sparsätt:

Autospar
Spara varje gång du handlar med ditt vanliga bankkort.

Dagspar
Ett automatiskt sparande där du sparar en liten summa varje dag.

Snabbspar
Med några få klick kan du sätta in valfritt belopp till ditt sparande.

Lönespar
Spara automatiskt varje gång du får lön. Med ett lönespar kan du få ett automatiskt månadssparande. Du väljer vilken dag du vill att pengarna ska sparas och hur mycket du vill spara.

Stegspar
Stegspar – En smart sparform som hjälper dig spara hela månaden
Stegspar är en sparform som hjälper dig att spara hela månaden utan att behöva känna att du inte har råd.

Banköverföring
Du kan göra en insättning till ditt sparande direkt från ett bankkonto.

Butiker
När du handlar online via Nowo får du återbäring på dina köp som går till ditt sparande.

Enkäter 
När du har lite tid över är Enkäter ett bra sparsätt. Svara på undersökningar och enkäter via Nowoappen och bli belönad med pengar till ditt sparande till pensionen.

Steg för steg
Att ta hand om din kropp är också att ta hand om din framtid. Ett roligt sätt att kombinera ditt sparande med hur mycket du rör på dig. Nå vårt dagliga stegmål på 7000 steg så får du ett gratissnurr på vårt lyckohjul där du kan du vinna pengar till ditt sparande.

Ladda ner Nowoappen idag!

Du kan kombinera flera sparsätt eller välja det som passar dig och din ekonomi bäst.

Gå till App Store »
Gå till Google Play »

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i Nowo Global Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Hur kommer jag igång med mitt sparande?

Det enklaste sättet att komma igång är att ladda ner vår app Nowo som enkelt tar dig igenom alla steg. Du måste ansluta ett kort för att kunna börja spara. Du hittar appen på App Store eller Google Play.

Ladda ner Nowoappen idag!

App Store »
Google Play »

Efter att du laddat ner appen kan du enkelt börja spara genom att sätta upp ett automatiskt Lönespar eller börja använda någon av våra andra sparsätt.

Vad kostar det att använda Nowo?

Ett medlemskap i Nowo är kostnadsfritt och du får använda vår app gratis.

Nowo Global Fund har 0,9 % i fast förvaltningsavgift och 10 % i prestationsbaserad avgift. Vi tar bara ut den prestationsbaserade avgiften på överavkastningen om förvaltningen går bättre än jämförelseindex.

Den prestationsbaserad ersättning är 10 % av den avkastning som överstiger ett index bestående av 50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och OMRX Treasury Bill Index. Detta är ett globalt aktiemarknadsindex och ett ränteindex baserat på svenska statsskuldväxlar. Avgiftsstrukturen innebär att i praktiken betalar du enbart förvaltningsavgift om fonden överträffar sitt jämförelseindex.

 

Övriga villkor för fonden hittar du här.

Ladda ner Nowoappen idag!
App Store »
Google Play »

Behöver jag BankID för att använda Nowo?

Du behöver legitimera dig med ditt BankID för att kunna använda våra tjänster.

Om du inte använder dig av ett BankID på din telefon eller dator idag kan du enkelt beställa ett via din bank. Läs mer om BankID här.

Jag har problem med att logga in på appen!

Om du har problem att logga in på appen så kan du prova att stänga ner den och starta om. Du kan också testa att installera appen på nytt och se om det fungerar bättre.

Har du fortfarande problem med din app kan du mejla kontakt@nowo.se så hjälper vi dig.

Måste jag ansluta ett betalkort för att skapa ett konto?

Ja, du måste koppla ett betalkort till ditt konto första gången du registrerar dig som medlem hos Nowo.

Vilka banker är anslutna till Nowo?

Dessa banker är anslutna till Nowo:

  • Handelsbanken
  • Skandiabanken
  • SEB
  • Nordea
  • Danke Bank
  • Swedbank
  • Sparbanken Syd
  • Länsförsäkringar Bank
  • Revolut
  • ICA Banken
  • Bank Norwegian

Vad är en widget

En widget är ett sätt att visa aktuell information med ett ögonkast – dagens värde, Pensionsprognos, Antal steg idag, Min värdeutveckling med mera.

Du kan visa widgetar i vyn Idag och lägga till dem på hemskärmen.

Hur lägger jag till en widget på hemskärmen:
1. Gå till hemskärmen tryck på ”Lägg till widget” så öppnas widgetgalleriet.
2. När du har valt den widget som du vill lägga till, trycker du på den och den kommer att hamna på hemskärmen.
Vill du placera den på en annan plats, trycker du på den och flytta den till den plats där du vill placera den och sedan släpper du den.

Om du vill ta bort en widget trycker du på den widget du vill ta bort och en text: “ta bort + soptunna” visar sig och du markerar det och därmed är din widget borttagen från hemskärmen och har hamnat tillbaka i widgetgalleriet.

Vi kommer ständigt att utveckla nya widgetar – så gå gärna in i widgetgalleriet och se om det har tillkommit någon ny widget som du tycker att du vill ha på din hemskärm.


Våra olika sparsätt

Nowos stegfunktion

Att ta hand om din kropp är också att ta hand om din framtid. Därför erbjuder vi ett roligt sätt att kombinera ditt sparande med hur mycket du rör på dig. Nå vårt dagliga stegmål på 7000 steg så får du ett gratissnurr på vårt lyckohjul där du kan du vinna pengar till ditt sparande.

Det du behöver göra är att koppla Nowoappen med en hälsoapp och det gör du så här:

  • Gå in i Nowoappen, markera Stegtävling  och Ge tillåtelse.
  • Nu visas vilken hälsoapp som du kommer att använda.

Gå steg för steg för din hälsa och din pension.

Appen visar hur många steg du har kvar tills du får ditt dagliga snurr på lyckohjulet.

 

Vilken hälsoapp ska jag använda?

För att veta att du använder rätt app vid Steg för Steg, är det dessa två appar som gäller:

iOS mobil – så använder du Health app (Hälsoappen)

Android mobil – använder du Google Fit

När du vill avregistrera dig från Steg för steg;

Gå in i inställningar i din mobil, det är lika på en iOS och Android telefon. Sök upp Nowoappen och ta bort “Rörelse och Fitness”

 

Autospar

Spara pengar till pensionen varje gång du handlar med ditt vanliga bankkort, det fungerar inte med ett kreditkort.

Du som har någon av följande banker kan Autospara:

  • Handelsbanken
  • Skandiabanken
  • SEB
  • Nordea
  • Danke Bank
  • Swedbank
  • Sparbanken Syd
  • Länsförsäkringar Bank
  • Revolut
  • ICA Banken
  • Bank Norwegian

Så här fungerar Autospar:
När du startar ditt Autospar ger du din bank tillåtelse att skicka information om dina transaktioner till oss. Denna tillåtelse gäller i 90 dagar, därefter måste du ge ny tillåtelse via Nowoappen. Efter 90 dagar så behöver du antingen förnya ditt medgivande eller låta Nowos sparrobot ta över och starta ett automatiskt månadsspar som är baserat på din konsumtion från de tre tidigare månaderna.

När du har startat ditt Autospar känner Nowoappen av när du gör ett köp via ditt aktiverade kort. För varje köp du gör och utifrån den procent du valt, som kan väljas mellan 1 – 10%, läggs den procent på ditt köp. Dessa procent går sedan till ditt sparande i Nowo. Du kan enkelt ändra hur många procent du vill spara via Nowoappen.

Exempel:
Du köper en lunch för 100 kronor. 3 % läggs på och din lunch kommer att kosta 103 kronor. De 3 kronorna som du betalar till dig själv kommer att investeras i Nowo Global Fund där de får växa.

En gång i veckan får du en sammanställning av dina transaktioner  i Nowoappen. Transaktionerna ligger till grund för ditt Autosparande. Här kan du se vilka transaktioner du gjort, hur stor summan är, vilken Autosparsprocent du har, hur mycket som kommer att investeras – och såklart hur mycket detta beräknas bli till din pension.
En gång i månaden, i samband med din lön, så kommer ditt kort debiteras föregående månads Autospar och pengarna investeras på ditt Nowokonto. Du har nu fått ett månadssparande som helt baseras på din konsumtion. Balans inför framtiden!

Dagspar

Vad är Dagspar?
Ett smart mikrosparande för dig som vill spara lite varje dag. Med ett automatiskt Dagspar kan du spara valfritt belopp på lägst 5 kr varje dag.

Hur fungerar Dagspar?
Det valda beloppet registreras varje dag under Händelser i appen och debiteras från anslutet kort på måndagar.

Kan jag anpassa mitt sparande?
Ja, du kan ändra ditt sparande och summan för dagsparet precis när du vill. Du kan även pausa ditt sparande om du till exempel behöver använda pengarna till något annat.

Starta ett Dagspar här »

Stegspar

Stegspar – En smart sparform som hjälper dig spara hela månaden

Stegspar är en sparform som hjälper dig att spara hela månaden utan att behöva känna att du inte har råd.

Du kan dela upp ditt månadssparande utöver månaden så att du sparar mer precis efter lön och sedan minskar ditt sparande för varje vecka. På så sätt har du alltid tillräckligt med pengar tillgängliga under hela månaden samtidigt som du bygger upp ditt sparande.

Ditt sparande debiteras varje måndag och du kan enkelt starta ditt sparande genom att välja den summa du vill spara vecka 1 i din sparcykel. Denna summa halveras sedan för varje vecka. Om du behöver ändra ditt sparande eller pausa det av någon anledning kan du göra det när som helst.

Stegspar är perfekt för dig som vill ha bättre kontroll över ditt sparande och vill se till att du sparar tillräckligt varje månad utan att det påverkar din budget.

Vad är Stegspar?
Stegspar är en sparform som låter dig dela upp ditt månadssparande på ett smart sätt, genom att spara mer precis efter lön och sedan successivt minska sparandet för varje vecka under månaden.

Hur fungerar Stegspar?
Du väljer den summa du vill spara vecka 1 i din sparcykel och sedan kommer denna summa att halveras för varje vecka. Sparandet debiteras varje måndag. Detta gör att du har möjlighet att spara hela månaden utan att behöva känna att du inte har råd.

Kan jag anpassa mitt sparande?
Ja, du kan ändra ditt sparande precis när du vill. Du kan även pausa ditt sparande om du till exempel behöver använda pengarna till något annat.

Vem kan använda Stegspar?
Stegspar är tillgängligt för alla som vill spara på ett smart sätt och dela upp sitt sparande under månaden.

Hur kan jag komma igång med Stegspar?
Du kan starta ditt sparande genom att välja den summan du vill spara vecka 1 i din sparcykel. Sedan kommer denna summa att halveras för varje vecka. Det är enkelt och du kan göra det direkt på din app eller på webben.

Starta ett Stegspar här »

Snabbspar

Med några få klick i appen kan du Snabbspara dvs. föra över ett valfritt belopp från anslutet VISA- eller Mastercard-kort till ditt fondkonto.

Första gången du väljer att Snabbspara registrerar du ditt betalkort och signerar med Mobilt BankID. Efter detta har du möjlighet att Snabbspara valfritt belopp mellan 25 – 50 000 kr.

 

Butiker

Handla och sparar pengar till pensionen samtidigt
Om du ändå behöver handla något så tycker vi att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos någon av våra över 500 anslutna e-butiker via Nowo så får du återbäring från butiken som tack. Återbäringen förs automatiskt över till ditt sparande i Nowo Global Fund.

Det är enkelt och det går att göra på tre olika sätt, välj själv det som passar dig bäst!

  • Hämta Nowoknappen till din dators webbläsare.
    Tillägget för Google Chrome håller reda på och meddelar dig vilka butiker där du får återbäring till ditt sparande.
    Hämta Nowoknappen till datorn »

  • Hämta Nowoknappen till din mobils webbläsare.
    Tillägget för iOS-telefoner med Safari som webbläsare håller reda på och meddelar dig vilka butiker där du får återbäring till ditt sparande.
    Hämta Nowoknappen till iOS »

  • Handla direkt via appen
    Du söker upp din favoritbutik direkt i appen som sedan länkar dig vidare till butiken där du kan göra ditt köp.
    Gå till appen »

 

Bjud in en vän

Bjud in dina vänner till Nowo. För varje vän du bjuder in som blir medlem får ni båda en bonus till pensionen. Det innebär helt enkelt att du, när du bjuder in en vän till Nowo så får du 100 kr till ditt sparande och vännen 50 kr att påbörja sitt egna sparande med. Detta genomförs genom att vännen använder din personliga inbjudningskod vid registrering som du hittar i Nowoappen.

Enkäter

Vi vill göra det så enkelt som möjligt att spara pengar till pensionen. Därför har vi lanserat Enkäter tillsammans med världens största databas för marknadsundersökningar CINT. När du svarar på enkäter så får du pengar till ditt Nowo-sparande som tack.

Hur gör jag för att svara på enkäter?
För att svara på enkäter behöver du vara Nowo-medlem och ha den senaste app-versionen installerad på din telefon. Det behöver också finnas en enkät som passar just din profil. Nowo kan inte styra över detta utan om det finns en enkät som passar din profil i databasen CINT så kommer du få chans att svara på den.

Hur vet jag om min profil passar för enkäter?
Om det finns en enkät så kommer du att få svara på urvalsfrågor. Dessa frågor är bestämda av företaget som beställt enkäten för att säkerställa att de får så relevanta svar som möjligt. Nowo kan inte styra dessa urvalsfrågor. Om din profil passar enkäten så får du chans att svara. Om inte så kommer du få besked om detta och du kommer tillbaka till Nowoappen.

Varför finns det inga enkäter?
Din profil passar inte de tillgängliga enkäterna för tillfället. Försök igen om någon timme eller dag. Det kommer hela tiden nya enkäter.

Jag får börja svara på enkäter men kastas plötsligt ut
Detta kan bero på ett par saker. Antingen så passar din profil inte för enkäten eller så har tillräckligt många som har en profil som liknar din redan svarar på enkäten så att företaget som beställt enkäten uppnått tillräckligt många svar.

Det står att det finns enkäter tillgängliga men jag får inte svara
Detta beror på att det finns enkäter öppna men att du redan har svarat på just denna enkät. När du klickar på ”Gör undersökningen” så kollar systemet om du redan har svarat på enkäten och därför inte kan svara på samma enkät igen.

Vad händer med pengarna som jag får när jag svarar på enkäter?
Ersättningen för varje genomförd enkät hamnar under ”Händelser” i appen och läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Pengarna investeras i Nowo Global Fund för din räkning när enkäten har nått tillräckligt många respondenter och företaget som beställt enkäten har stängt den. Vanligtvis investeras intjänade pengar ifrån enkäter en gång per månad. Det kan dock ta längre tid.

Enkäter räknas som inkomst av tjänst
Att svara på enkäter räknas som inkomst av tjänst och är du så pass flitig att du svarar på enkäter till ett värde över 1000 kronor per kalenderår så behöver Nowo rapportera detta till skatteverket och beloppet över 1000 kronor blir skattepliktiga i din deklaration.


Sparande

Jag vill spara till mitt barn med Nowo

Med Nowo kan du spara till ditt barns, eller barnbarns framtid och skapa en trygg, ekonomisk grund. Nowo gör det långsiktiga sparandet enkelt. Oavsett om det är ditt eget privata pensionssparande, eller sparandet till någon i din närhet.

Att spara till ditt barns framtid med Nowo är superenkelt:

✅ Du måste själv vara medlem hos Nowo för att kunna spara till ditt barn, barnbarn eller annan nära släkting. Du blir medlem genom att ladda ner Nowoappen och registrera dig.

✅ När du blivit medlem kan du öppna ytterligare ett ISK som är dedikerat till ditt barns sparande. Pengarna du sparar sparas i ditt namn vilket innebär att du själv kan styra när du tycker att barnet eller mottagaren av pengarna är redo att ta över sparandet.

✅ Just nu kan du enbart månadsspara genom Lönespar till ditt/dina barn. Att spara varje gång du får lön är ett superbra sätt att bygga upp sparandet långsiktigt. Du väljer själv vilket datum du vill att sparandet ska ske varje månad.

✅ När du sparar till ditt barn med Nowo så investeras ditt barns sparande i Nowo Global Fund.

Du startar ett sparande till ditt/dina barn eller annan anhörig direkt i appen genom att gå till Profil och väljer rutan Spara till barn.

Vill du lägga till och spara till flera barn,
Klicka på Spara till barn under Profil och välj “Lägg till flera barn” och gör på samma sätt som du gjorde när du lade in ditt första barns sparkonto.

Vill du stänga av ditt barns konto
Markera det konto du vill stänga av och klicka på Stäng och du kommer att få frågan “Vill du verkligen stänga ner kontot?”
och då klickar du på stäng och ditt barns sparande kommer att stängas av.

 

Vad betyder På väg att investeras?

“På väg att investeras” som syns i sektionen “Sparfördelning” i appen är det du har sparat (eller fått i bonus) som väntar på att investeras. Fondbolaget Nowo Fund management AB köper fondandelar för din räkning veckovis på onsdagar. Då investeras de pengar som debiterats. Under tiden för investering tas beloppet bort från “På väg in”. När investeringen är klar och återrapportering från fondbolaget har skett så uppdateras “antal fondandelar” och “värde idag” i appen. Du kan även se ditt innehav om du loggar in på fondbolagets kundportal: kundportal.nowo.se

Notera att när det gäller bonusar, som du får av oss när du exempelvis “tipsar en vän”, svarar på Enkäter eller vid återbäring från onlinebutiker, så dröjer det något längre innan beloppen kan investeras på ditt fondkonto.

Vid köp i onlinebutiker så står även dessa som på väg att investeras tills det att butiken i fråga har godkänt återbäringen. Den processen kan ta upp till 3 månader, har du inte fått återbäringen efter det får du kontakta oss så undersöker vi saken.

OBS! Tänk på att även köp som returnerats kommer att stå kvar här som “På väg att investeras” däremot kommer dessa aldrig att läggas in då du ej längre är berättigad till den återbäringen.

Vad är Sparbonusen?

Sparbonusen gäller enbart dig som är Nowo+medlem.

Du får upp till 3 % ytterligare ränta utöver den vanliga avkastningen på NOWO Fund. Din sparbonus baseras på hur mycket du har i Nowo Global Fund samt hur mycket du sparar under året. Till exempel om du har 60 000 kr i fonden och sparar 20 000 kr så kommer du att få 150 kr i Sparbonus utöver avkastningen som du kan få via att du sparar via Nowo och i Nowo Global Fund. 150 kronor beräknas bli 1200 kr till din pension. Alltså utöver avkastningen. Som en extra guldkant. Hur bra är inte det? På vilka andra sparanden kan du få avkastning på din placering och garanterad ränta på det du sparar?

Spara långsiktigt med Nowo. Det lönar sig!

• Utöver din avkastning får du ränta på det du sparat under året
• Din ränta baseras på ditt innehav i Nowo’s fonder
• Räntan utgår ej om uttag görs under året
• Utbetalning sker i januari till ditt sparande i Nowo Global Fund
• Maximalt utbetalningsbelopp är 2000 kr per år

LEVELS

LEVEL 5 = 3 % RÄNTA
DITT TOTALA SPARANDE = 500 000 eller mer
DIN RÄNTA = 3 % extra på det du sparat under året

LEVEL 4 = 1,5 % RÄNTA
DITT TOTALA SPARANDE = 250001 – 500000 kr
DIN RÄNTA = 1,5 % extra på det du sparat under året

LEVEL 3 – 1 % RÄNTA
DITT TOTALA SPARANDE = 100001 – 250000 kr
DIN RÄNTA = 1 % extra på det du sparat under året

LEVEL 2 – 0,75 % RÄNTA
DITT TOTALA SPARANDE = 50001 – 100000 kr
DIN RÄNTA = 0,75 % extra på det du sparat under året

LEVEL 1 – 0,5 % RÄNTA
DITT TOTALA SPARANDE = 0 – 50000 kr
DIN RÄNTA = 0,5 % extra på det du sparat under året

BÖRJA SPARA

Vem får Sparbonusen?

Du som är Nowo+ medlem har exklusiv rätt till Nowos Sparbonus/extra Sparränta.

Nowo belönar långsiktigt sparande genom att erbjuda en sparbonus i form av procent/ränta på det sparande du gjort innevarande år. Underlaget för vilken ränta du får på din sparbonus är summan som du har i Nowo Global Fund vid utbetalningsdatumet för Sparbonusen. Sparbonus utgår inte för aktuellt år om du har valt att göra ett uttag någon gång under året. Sparbonusen kommer att sättas in i ditt sparande under januari månad om du är berättigad till att få en bonus.

När betalas Sparbonusen ut?

Sparbonusen betalas ut i början av varje kalenderår. Din räntelevel baseras på ditt innehav vid utbetalningsdatumet och du får ränta på det du sparat under året. Bara du som är Nowo+medlem har exklusiv rätt till sparbonus sedan 2023.

Vad är skillnaden mellan Snabbspar och Banköverföring?

Med Snabbspar kan du spara från 25 kr upp till 50 000 kr. Om du vill spara mer än 50 000 kr behöver du göra en banköverföring. Minsta sparbelopp vid banköverföring är 500 kr. Maxbeloppet för en banköverföring beror på vilken bank du har. Banköverföring görs direkt från det konto du väljer vid överföringstillfället. Snabbspar görs via det kort du lagt in i Nowoappen.

Banköverföring är tillgängligt via nedan banker:

  • Swedbank
  • ICA Banken
  • SEB
  • Handelsbanken
  • Nordea
  • Länsförsäkringar
  • Danske Bank
  • Skandiabanken

Kan jag få hjälp med pensionsrådgivning?

På Nowo vill vi att våra medlemmar ska vara trygga i att du får de bästa sätten att spara privat till sin pension utifrån sina egna förutsättningar. Men vi vill så klart också att det ska finnas riktigt bra förutsättningar att få hjälp med övriga delar av pensionen.

Därför har Nowo ett samarbete med Nowo Pension AB som har tillstånd av Finansinspektionen att hjälpa våra medlemmar med en komplett översyn av hela pensionen. Detta innebär att du som Nowomedlem får möjlighet att prata med Nowo Pensions rådgivare för att få bättre insyn och förståelse för just din pension. Nowo Pension AB är ett helägt dotterbolag till Nowonomics AB och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan läsa mer om Nowo Pension här.

När vi hjälper dig med din pension får du:

En sammanställning av hela din pension
Vi sammanställer hela din pension och presenterar den för dig på ett sätt som gör det enkelt att förstå.

Rådgivning för ditt sparande
Vi hjälper dig att hitta lösningar som passar just din situation och önskemål.

Uppföljning av din pension
Du har alltid tillgång till Nowo Pensions certifierade rådgivare.

Vad är Min pensionsprognos?

Min pensionsprognos

Så har vi räknat ut pensionsprognosen

När vi beräknar pensionsprognosen så har vi analyserat historisk data kring världens olika börser samt vägt in den historiska avkastningen i Nowo global fund som är en global blandfond.
Index                          Snittavkastning       Antal år
MSCi World net           7,96%                          24
MSCI World Pris          9,56%                         53
MSCI AC net                7,93%                          24
MSCI AC Pris               7,14%                          29
*Tittar du på detta från en mobil, vänd mobilen i ett liggande läge.

Nowo Global Funds historiska genomsnittliga avkastning per år senaste fem åren är 10,83 % (2023)

Denna sammanvägda data gör att vi känner oss trygga med att beräkna våra medlemmars pensionsprognoser med en genomsnittlig avkastning om 8 % per år över tid.
Vi analyserar löpande utvecklingen och kan komma att justera avkastningsmålet baserat på ny data.

Kom ihåg att historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i Nowo Global Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. I pensionsprognosen har vi inte tagit hänsyn till varken inflation eller eventuella skattekonsekvenser.

Har du några frågor om hur vi beräknar prognosen är du välkommen att maila oss på kontakt@nowo.se.

 

 

När debiteras Dagspar?

Ditt valda Dagsparsbelopp registreras varje dag, som du kan se under dina Sparhändelser i appen, men självaste debiteringen från ditt anslutna kort sker på måndagar.

Hur mycket har jag sparat?

Du ser hur mycket du har sparat fram tills idag genom att klicka på knappen “Se mitt sparande” på startsidan. Här ser du bland annat ditt totala sparande, värdeutveckling, pengar på väg in och antal fondandelar.

I appen ser du även en pensionsprognos som finns för att visa dig hur du ligger till mot ditt sparmål. Idag beräknas pensionsprognosen på din valda pensionsålder och vi räknar med en avkastning om 8 % per år men notera att den inte tar hänsyn till fondens faktiska utveckling.

Varför dras inget från mitt konto?

I appen bör du kontrollera så dina kortuppgifter stämmer. Detta gör du under Profil > Kortuppgifter. Att det finns pengar på registrerat bankkonto är också en förutsättning för att debitering ska kunna göras.

Om problemet kvarstår kan orsaken vara att angivet kontokort ej är godkänt för internetköp. Hör med din internetbank om statusen för internetbetalningar från ditt kort.

Notera att när det gäller Dagspar så registreras det varje dag under Sparhändelser i appen, men självaste debiteringen från anslutet kort sker på måndagar.

Enkäter räknas som inkomst av tjänst

Att svara på enkäter räknas som inkomst av tjänst och är du så pass flitig att du svarar på enkäter till ett värde över 1000 kronor per kalenderår så behöver Nowo rapportera detta till skatteverket och beloppet över 1000 kronor blir skattepliktiga i din deklaration.

Går det att ångra en insättning?

Nej, du kan inte ångra en insättning däremot så kan du välja att sälja andelar av ditt sparande.

Läs mer om hur du gör det HÄR.

Har jag ett pensionssparkonto hos Nowo?

Nej, du har inte ett pensionssparkonto hos Nowo. När du är medlem hos oss så öppnar du ett ISK där dina fondandelar finns i Nowo Global Fund. Nowo Global Fund förvaltas av Nowo Fund Management AB som har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva fondverksamhet.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i Nowo Global Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet

Hur avslutar jag mitt Nowo medlemskap?

Om du vill avsluta ditt Nowo medlemskap mejlar du till kontakt@nowo.se. Notera att ditt Nowo medlemskap är kostnadsfritt. I mailet anger du att du vill avsluta ditt medlemskap och när vi mottagit ditt mail, skickar vi ut en bekräftelse om avslutat medlemskap samt instruktioner över hur du ska göra för att få ut ditt sparande.

Våra medlemmars synpunkter är alltid viktiga för oss, så att vi kan förbättra och utveckla våra tjänster. Är det något du funderar över eller tycker att vi kan förbättra och utveckla så skriv gärna till oss, det kommer också att ligga en länk med innehållande frågor som vi önskar att du svarar på, det tar ca 2 minuter att svara på frågorna.

OM du inte vill spara just nu kan du pausa ditt aktiva sparande för att återuppta det vid ett senare tillfälle.

Notera också att du enkelt kan justera och optimera ditt aktiva sparande i appen.
Autospar – Profil -> Autosparsinställningar -> Här kan du Pausa, avaktivera sparrobot, ändra sparprocent och avsluta.
Dagspar – Spara -> Dagspar  -> Här kan du ändra belopp, pausa eller stänga av ditt Dagspar.

 

Kan jag radera mitt konto i appen?

Vill du radera ditt konto i Nowo, göra du det i appen under Profil, du klickar på knappen “Ta bort konto” och därmed godkänner du att vi raderar ditt konto. I och med att processen påbörjas, tas ditt kort bort och du har inte längre tillgång till Nowo appen samt att ett mail kommer att skickas ut som vi vill att du besvarar. Får du inget mail av oss, bör du själv ta kontakt med oss via kontakt@nowo.se

När vi mottagit ditt svar på mailet, kommer vi att besvara det med en bekräftelse på att ditt konto har avslutats och i svaret finner du också instruktioner över hur du ska göra för att få ut ditt sparande.

Denna process kan ta upp till 10 arbetsdagar.

Om du raderar ditt konto i appen kan du starta ett nytt när som helst, men alla dina framsteg i sparbonusprogrammet kommer att gå förlorade, detta gäller endast för dig som är Nowo+medlem.

När kontot har raderats kan det inte återställas.


Uttag och Nowofonden

Var och hur placeras mina pengar?

Dina pengar placeras på ditt fondkonto i Nowo Global Fund som förvaltas av Nowo Fund Management AB. Nowo Global Fund har högsta betyg, 5 stjärnor för sin avkastning hos det oberoende fondratinginstitutet Morningstar. Nowo Global Fund har en snittavkastning om 14,24 % per år de senaste fem åren.

Pengarna förvaltas aktivt för att du ska få bästa möjliga avkastning på lång sikt. Därför placeras dina pengar i både aktier och obligationer där risken anpassas efter det som sker i omvärlden med hjälp av erfarna förvaltare.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i Nowo Global Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Vad har Nowo Global Fund för avgifter?

Att ansluta sig till Nowo Global Fund är gratis. Men alla fonder drabbas av olika typer av kostnader i samband med att de investerar i värdepapper. En av dessa kostnader är förvaltningsavgiften, d.v.s. den avgift som tas ut för själva förvaltningen. För Nowo Global Fund är förvaltningsavgiften 0,9 %. Den prestationsbaserad ersättning är 10 % av den avkastning som överstiger ett index bestående av 50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och OMRX Treasury Bill Index. Detta är ett globalt aktiemarknadsindex och ett ränteindex baserat på svenska statsskuldväxlar. Avgiftsstrukturen innebär att i praktiken betalar du enbart förvaltningsavgift om fonden överträffar sitt jämförelseindex.

Övriga villkor för fonden hittar du här

Var ser jag hur mycket mitt sparande i Nowo fonden är värt?

I appen under “se mitt sparande” kan du se din sparinformation. Där får du information om ditt totala sparande, antal fondandelar och värdeutveckling. Notera att det kan finnas en viss fördröjning vid köp av fondandelar, detta presenteras som ‘På väg in’ i appen. Du kan även se vad dina pengar har för värde idag genom att svepa över “Min pensionsprognos” på första sidan i appen till vänster så kommer du till “Ditt värde idag”.

Du kan följa fondutvecklingen i appen och Nowo’s sida på Morningstar.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Ditt sparande kan öka eller minska i värde beroende på fondens utveckling och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet

Hur lång tid tar det innan mina pengar investeras i Nowo Global Fund?

När du sparar med Nowos olika sparsätt investeras dina pengar i Nowo Global Fund. Såhär ser investeringssparflödet ut för våra olika sparsätt.

Dagspar
Ditt Dagsparsbelopp registreras varje dag under “Sparhändelser” i appen, och debiteras från ditt anslutna kort på måndagar. Det läggs dessutom in under “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Därefter ska pengarna föras över till fondbolaget och där investeras i Nowo Global Fund vilket tar  tre arbetsdagar, vilket betyder att ditt  Dagspar investeras i Nowo Global Fund varje torsdag. Ditt antal fondandelar uppdateras på fredagen. Om du har notiser påslaget får du en notis när dina pengar investerats.

Autospar
En gång i veckan får du en sammanställning av dina transaktioner  i Nowoappen. Transaktionerna ligger till grund för ditt Autosparande. Här kan du se vilka transaktioner du gjort, hur stor summan är, vilken Autosparsprocent du har, hur mycket som kommer att investeras – och såklart hur mycket detta beräknas bli till din pension.
En gång i månaden, den 27:e, så kommer ditt kort debiteras föregående månads Autospar och pengarna investeras i Nowo Global Fund. Ditt Autospar överförs till fondbolaget nästkommande veckodag och fondbolaget köper fondandelar för din räkning veckodagen därpå.

Stegspar
Ditt Stegsparsbelopp registreras varje dag under “Sparhändelser” i appen, och debiteras från ditt anslutna kort på måndagar. Det läggs dessutom in under “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Därefter ska pengarna föras över till fondbolaget och där investeras i Nowo Global Fund vilket tar tre arbetsdagar, vilket betyder att ditt  Stegspar investeras i Nowo Global Fund varje torsdag. Ditt antal fondandelar uppdateras på fredagen. Om du har notiser påslaget får du en notis när dina pengar investerats.

Butiker
Återbäringen från butiker som du handlat i och som blivit godkända ser du under “Sparhändelser” i appen och läggs dessutom in under “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Beloppet förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i Nowo Global Fund på månadsbasis. Vanligtvis sker överföringen av återbäringen under den sista veckan i månaden men kan även dröja upp till 3 månader. Kontakta oss om det har gått mer än 30 dagar och beloppet fortsatt står som reserverat.

Snabbspar
Ditt Snabbsparsbelopp registreras och debiteras direkt och du ser det under “Sparhändelser” i appen. Det läggs dessutom in som “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Ditt Snabbsparsbelopp överförs till fondbolaget nästkommande veckodag och fondbolaget köper fondandelar för din räkning veckodagen därpå.

Banköverföring
Din Banköverföring registreras och debiteras direkt och du ser det under “Sparhändelser” i appen. Det läggs dessutom in som “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Din Banköverföring överförs till fondbolaget nästkommande veckodag och fondbolaget köper fondandelar för din räkning veckodagen därpå.

Lönespar
Ditt Lönespar registreras och debiteras direkt och du ser det under ”Sparhändelser” i appen. Det läggs dessutom in som ”På väg in” under ”Se mitt sparande”. Ditt Lönespar överförs till fondbolaget nästkommande veckodag och fondbolaget köper fondandelar för din räkning veckodagen därpå.

Enkäter
Ersättningen för varje genomförd enkät hamnar under ”Sparhändelser” i appen och läggs dessutom in som “På väg in” under ”Se mitt sparande”. Beloppet förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i Nowo Global Fund på månadsbasis. Vanligtvis sker överföringen av återbäringen under den sista veckan i månaden.

Tipsa en vän
Ersättningen du får när du tipsar en vän hamnar under ”Sparhändelser” i appen och läggs in som”På väg in” under ”Se mitt sparande”. Beloppet  förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i Nowo Global Fund för din räkning på månadsbasis, vanligtvis under den sista veckan i månaden.

 

Vilka uppgifter rapporterar vi till Skatteverket?

Det är Nowo Fund Management AB som hanterar och rapporterar Nowo Global Fund till Skatteverket.

Hur tar jag ut mina pengar och säljer mina fondandelar?

Tanken är att du ska spara långsiktigt för bäst avkastning och till din pension då vi tror att det är då sparpengarna behövs som mest. Läs mer om varför du inte ska ta ut dina pengar här.
Om du trots allt känner att det är nödvändigt så kan du alltid ta ut dina pengar när du vill.

Dina andelar i fonden säljs till den NAV-kurs dvs det värdet som fastställs under den dagen Nowo Fund Management AB löser in dina andelar – för mer information om hur teckning och inlösen av andelar sker hittar du i fondbestämmelserna. Länken för inlösen av fondandelar hittar du under Villkor.

Så här går du tillväga när du vill sälja dina fondandelar

Läs noga igenom instruktioner över hur du ska göra för att få ut ditt innehav!

Följ stegen för att ta ut dina pengar:
1. Gå till kundportal.nowo.se
2. Logga in genom att legitimera dig med Mobilt BankID.

När du loggat in är första steget att registrera ditt utbetalningskonto.
OBS! Registreringen av ett externt bankkonto gör du endast en gång. Har du redan ett aktivt bankkonto behöver du inte lägga in ett nytt om du inte till exempel har bytt bank (se bild på hur det ser ut när du redan har ett aktivt konto).

Följ stegen för att registrera ditt utbetalningskonto:
3. Lägg till ditt utbetalningskonto genom att fylla i:
Ruta 1: Namn (ditt för- & efternamn)
Ruta 2: Clearingnr (Clearingnumret är oftast de 4 eller 5 första siffrorna i ditt kontonummer.
Är du osäker? Kolla med din bank.)
Ruta 3: Bankkonto/Kontonummer 
Fyll i uppgifterna och tryck Lägg till Utbetalningskonto.
Kontot du registrerar måste vara ett transaktionskonto som du äger.

Av säkerhetsskäl måste vi verifiera att du är ägare till kontot. Det kan ta upp till 48 timmar innan ditt konto blir verifierat av din bank. Hur lång tid det tar beror på hur snabbt din bank hanterar ärendet.

4. För att sälja dina fondandelar klicka på den röda knappen Sälj. Ange hur mycket i procent som du vill sälja/ta ut och bekräfta ditt uttag du kan även klicka på “Sälj allt” eller “Sälj hälften”. Klart!

Nu tar det 4 bankdagar innan pengarna hamnar på ditt inlagda bankkonto.

Hela uttagsprocessen kan ta upp till 6 bankdagar. Det är en normal tid för uttag då fondbolaget först måste sälja dina fondandelar innan de kan genomföra uttaget och återföra pengarna till ditt bankkonto, samt att din bank måste verifiera ditt bankkonto

Har du frågor? Kontakta vår medlemssupport: kontakt@nowo.se

Jag är dödsbodelägare, hur får jag tillgång till innehavet?

För att vi ska kunna skifta arvet måste följande dokument skickas till Nowo Fund Management AB:

1. En kopia pa ett dödsfallintyg från Skatteverket.
2. En kopia på en färdig bouppteckning med skatteverkets stämpel på.
3. En vidimerad kopia på samtliga dödsbodelägares id-handling.
4. En instruktion på hur innehavet ska skiftas, från samtliga dödsbodelägare (arvskifteshandling).
5. Om likviden ska föras över till ett bankkonto behöver vi även få ett underlag från banken som visar att bankkontot tillhör personen dit likviden ska överföras.

Vad händer med mina pengar om jag går bort?

Om det skulle vara så att du går bort innan du går i pension eller inte sålt dina fondandelar tilldelas dina tillgångar för din fondförmögenhet till dödsboet. Dödsbo går till efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.

Kostar det att ta ut sitt sparande?

Nowo och fondbolaget har en administrativ process i samband med att en försäljning sker. Om man väljer att ta ut sina pengar så innebär det administrativa kostnader och för att Nowo-medlemskapet fortsatt ska kunna vara kostnadsfritt så har vi infört en försäljningsavgift om 2,5 % eller maximalt 295 kr per försäljning för de som ännu inte uppnått pensionsåldern.

För de medlemmar som uppnått en ålder om 67 år så kommer de kompenseras för avgiften fullt ut.

Läs mer om uttag HÄR.

Har ditt bankkonto fått en annan status än Aktiv?

Av säkerhetsskäl måste banken verifiera att du är ägare till bankkontot. Du kan se status på ditt utbetalningskonto i kundportalen genom att klicka på “Lägg till utbetalningskonto”. Har ditt konto verifierats får det statusen “Aktiv”.

Har ditt bankkonto fått en annan status än Aktiv?
Då behöver du lägga in ditt bankkonto på nytt. Nedan ser du vanliga anledningar till att ett konto nekats:

  • Swedbankkunder måste skriva in ett femsiffrigt clearingnummer vilket består av de fyra första siffrorna samt siffran efter bindestrecket.
  • Bankkontot tillhör inte samma person som är kontoinnehavare hos Nowo.
  • Bankkontotypen tillåter inte autogirotransaktioner, använd istället ett lönekonto/transaktionskonto.

Har du frågor? Kontakta vår medlemssupport: kontakt@nowo.se

Lägg till bankkonto på nytt här »


Nowo+

Så fungerar Nowo+

Tjänsten Nowo+ är en tilläggstjänst som för dig vill ha ett större utbud för ditt sparande och nå dina sparmål ännu snabbare. 

Välj din prenumerationsplan här: https://nowo.se/nowo-plus/ 

Du kan välja månadsabonnemang eller årsabonnemang: 49 kr/månad alternativ 399 kr/år.

Du behöver ha ett bankkort registrerat i Nowoappen, därefter kan du koppla Nowo+ till ditt konto.

Nowo+ är en prenumerationstjänst. 

I plustjänsten ingår:

  • Möjligheten att koppla ihop ditt sparande med en annan Nowomedlem och se sin gemensamma pensionsprognos.
  • Du får exklusiv tillgång till upp till 3% extra sparränta utöver din avkastning.
  • 50% högre ersättning på alla onlineköp och enkäter du svarar på.
  • Få rapporter, jämförelser och sparinsikter om ditt sparande.
  • Du får din egen pensionsexpert. Få en direktkontakt med din egen, certifierade pensionsrådgivare som hjälper dig att se över och förbättra din pension och ditt sparande.
  • Du har chansen att vinna pengar till ditt sparande. Vi tävlar ut 100 kr/dag.
  • Sparbonus, läs vidare HÄR

Vid ett avslut av Nowo+ gäller våra villkor, du kan läsa våra villkor.

Hur uppgraderar jag mig till Nowo+?

Enklaste sättet att uppgradera till Nowo+, är att gå in på nowo.se, välj Nowo+  ->  Skaffa Nowo+ 

Vidare ska du välja din prenumeration:

  • Årsprenumeration: 399 kr/år
  • Månadsprenumeration 49 kr/mån

Efter vald prenumeration, hämtar Nowo+ dina kortuppgifter från Nowoappen.

Din prenumeration kommer att börja med en gratisperiod på 14 dagar.

Skaffa Nowo+ här

Hur avslutar jag Nowo+?

  1. Gå till Nowo+ sidan och klicka högst upp till vänstern i menyn på “Kom igång/Logga in”.

  1. När du kommit in på din sida, går du längst ner på sidan och klickar på “Avsluta Prenumeration”.

Viktigt att tänka på:

Vid både års- och månadsprenumeration, då du väljer att avsluta ditt Nowo+, fortsätter din prenumeration under den tid som du har betalat för och det oavsett vilket datum som du väljer att avsluta ditt Nowo+ på. 

Ingen prenumerationsavgift återbetalas.


Butiker och Nowoknappen

Varför nollställs min varukorg när jag aktiverar Nowoknappen?

För att handla med hjälp av Nowoknappen och få cashback så krävs det att du fått ett kund-ID som går att koppla till ditt medlems-ID hos Nowo. Detta får du endast om du är inne och handlat via rätt länk. För att hamna på rätt länk så behöver du aktivera knappen innan du börjar addera produkter till varukorgen. Anledningen till att den nollställs är helt enkelt för att du landat på rätt länk och nu kan spåras för att få den cashbacken som butiken erbjuder vid köpet.

 

 

Jag har handlat men mitt köp står som reserverat under “Sparhändelser” i appen, varför?

Köpet står som reserverat om köpet inväntar granskning av butiken. Ett köp gjort via Nowos butiker måste granskas av butiken i fråga efter att köpet har genomförts. Detta görs oftast automatiskt men ibland tar det längre tid och då som maximalt upp till 60 dagar.

När det gäller resor, upplevelser och hotellvistelser så görs denna granskning först efter att den har förbrukats, alltså först efter att du har ex. checkat ut från hotellet. Då har butiken oftast upp till 30 dagar på sig att godkänna eller neka återbäringen. Detta är för att du som kund inte ska kunna få återbäringen och sedan göra en retur på resan/varan i efterhand. Därefter måste nätverket som butiken är kopplad till betala ut återbäringen till oss som i sin tur betalar ut den till dig som kund. 

Kom ihåg att kontakta oss om köpet fortsatt står som reserverat efter det att 60 dagar har passerat från köp/förbrukad resa eller vistelse. 

Om ditt köp fortsatt är markerat som reserverat efter 60 dagar så kan det bero på att: 

• Du har returnerat delar av eller hela ordern.

• Du har loggat in som förmånsmedlem vid köpet av resan/produkten/tjänsten.

• Du har använt en rabattkod som inte är från Nowo vid köpet. 

Tyvärr så kan inte vi på Nowo gå in och manuellt radera dessa köp utan de kommer att stå kvar som reserverade i appen.

Nowoknappen i mobilen

Du kan installera Nowoknappen i din Iphone och bli påmind varje gång det finns cashback att tjäna i en butik du surfar hos. Det enda du behöver göra är att installera Nowoknappen i din Iphone. Observera att Nowoknappen i din mobil enbart fungerar när du surfar i webbläsaren Safari.

I dagsläget kan endast du med Iphone ha Nowoknappen i din mobil. Vi hoppas kunna erbjuda Nowoknappen för Androidmobiler i framtiden.

INSTALLERA NOWOKNAPPEN

Så installerar du Nowoknappen i din mobil

Med nya Nowoknappen i din mobil missar du inga gratispengar, någonsin. Installera den och börja spara till din pension när du handlar i onlinebutiker med din iPhone.

Så använder du och installerar Nowoknappen i din mobil.

1. Klicka på AA till vänster i adressfältet
2. Klicka på “Hantera tillägg” och aktivera Nowoknappen i listan.
3. Klicka på Nowoknappen i menyn.
4. Välj “Tillåt alltid” och “Tillåt på alla webbplatser”
5. Klicka på “Logga in” i den orangea rutan.
6. Logga in med ditt mobilnummer.
7. Klart! Nu får du pengar tillbaka varje gång du handlar i en ansluten butik. Det kan dröja upp till 48 timmar innan din återbäring syns i appen.

Du kan också följa stegen på filmen nedan eller se en detaljerad instruktion här.

Obs. Fungerar endast i Safari.

INSTALLERA I DIN MOBIL

Vem kan använda Nowoknappen i mobilen?

I dagsläget kan endast du med Iphone som surfar i webbläsaren safari använda Nowoknappen i din mobil. Vi hoppas kunna erbjuda Nowoknappen för Androidmobiler och fler webbläsare i framtiden.

INSTALLERA NOWOKNAPPEN

Vilka butiker kan man handla i och få cashback?

Nowo erbjuder cashback i över 500 butiker online därför har vi samlat alla aktiva butiker i en lista i alfabetisk ordning.

Se hela listan med butiker här >>

Ha i åtanke att samarbeten med butikerna ständigt uppdateras, vi uppdaterar listan en gång varje månad för att hålla den uppdaterad.

Hur fungerar Butikerna i appen?

Genom att utgå från Nowo när du ska handla på nätet får du pengar tillbaka till ditt sparande – på alla dina köp! Du får alltså en återbäring från butiken som tack för att du handlat via Nowo.

Du handlar som vanligt men behöver genomföra ditt köp i Nowoappen på din telefon eller via Nowoknappen på din dator. Olika butiker ger olika mycket återbäring. Det är viktigt att du inte anger rabattkoder, t ex studentrabatter eller klickar på andra sajter i samband med ditt köp eftersom detta kan störa spårningen. Ingen återbäring kan betalas ut om du anger extern rabattkod som inte kommer direkt från Nowo.

OBS! En del butiker erbjuder inte cashback till sina egna medlemmar då du därifrån kan få andra förmåner som ex. rabatter eller rea på varor/tjänster/resor.

Beräkningen av den procentuella återbäringen baseras på köp exklusive moms, frakt och övriga tillkommande kostnader.

 

Butiker i NOWOappen

 

 

 

 

 

Hur fungerar Nowoknappen i datorn?

Nowoknappen installeras på din dator i webbläsaren Chrome. Varje gång du gör en sökning via Googles sökmotor så kommer vårt plugin att hänvisa till de sidorna som erbjuder dig återbäring.

 

Nowoknappen presenterar procenten du får i samband med köp hos e-butikerna samt om det finns några restriktioner om vilka produkter som omfattas av olika procent – vilket kan förekomma hos några av våra anslutna partners. Den informationen hittar du om du klickar på Nowologgan i högra hörnet.Du loggar in genom att klicka på ”Aktivera erbjudandet” och fyller därefter i ditt personnummer och signerar med BankID.

 

Läs mer om Nowoknappen här »

 

 

Hur laddar jag ner och installerar Nowoknappen på min dator?

För att kunna ladda ner vår Nowoknapp behöver du ha webbläsaren Google Chrome, du kan läsa mer här, efter att du genomför nedladdningen och Nowoknappen installeras automatiskt när du godkänner att lägga till den i din webbläsare.

Guide: Handla via Nowoappen och få återbäring

Om du ändå behöver handla något så tycker vi på Nowo att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos våra anslutna onlinebutiker via Nowoappen eller via Nowoknappen så får du återbäring från butiken som tack för att du handlat via Nowo. Återbäringen går till ditt sparande i Nowo Global Fund.

För att få återbäring när du handlar i appen behöver du bara klicka vidare till sajten som du vill handla hos . Därefter handlar du som vanligt. Du tar del av sajtens ordinarie priser OCH du får återbäring till ditt sparande!

Observera att du inte kan kombinera med externa rabattkoder som inte ges direkt av Nowo då butiken inte kan särskilja vilken återbäring som ska gälla. Detta resulterar i att spårningen störs och att du inte får återbäringen.

Beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

I normala fall tar det en till två timmar efter genomfört köp innan du får din bonus registrerad. I undantagsfall kan det dock ta upp till 48 timmar. När köpet är registrerat kan du se det genom att klicka på “Historik” och därefter “Sparhändelser” i appen och ditt sparande räknas upp. Vid hotell- och hyrbilsbokningar så registreras återbäring när bokningen ät betald och nyttjad.

Hämta Nowoknappen till Chrome (Dator) eller Safari (iOS telefon)
Med Nowoknappen får du information direkt i Googles sökresultat om vilka sajter där du får återbäring till ditt sparande. Enklare att spara till din pension blir det inte.

> Läs mer och ladda ner Nowoknappen här

Nowoknappen kan ej kombineras med AdBlock och din webbläsare måste tillåta cookies. Ingen återbäring kan betalas ut då extern rabattkod används i samband med köp.

Varför syns inte min återbäring i appen?

Det kan finnas flera anledningar till varför ditt köp inte registreras omedelbart. Vanligen registreras köpet inom någon timme men i ovanliga fall kan det ta upp till 48 timmar innan det syns under Sparhändelser i appen. Detta beror på vilken butik du handlat hos.

Vänligen notera att beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

Om fördröjningen skulle vara längre än 48 tim, så får du rapportera ditt köp så ber vi butiken i fråga undersöka vad som kan ha gått fel.

För att vi ska kunna undersöka ett köp får orderdatumet inte vara äldre än 60 dagar.

Några anledningar till varför ett köp inte har registrerats:

  • Du har använt en rabattkod som inte kommer från Nowo.
  • Du har gjort köpet som förmånsmedlem hos butiken och kan därför inte få cashback på köpet.
  • Du har inte gått direkt från Nowo till butiken och gjort ditt köp. Om du går in på olika sidor eller mailutskick medan köpet pågår kan det innebära att spårningen störs.
  • Du har betalat enbart med ett presentkort eller har valt ett betala senare alternativ ex. Klarna.
  • Du har köpt en produkt som inte är återbäringsberättigad. Detta går att kontrollera i webbläsaren om du trycker på Nowo-loggan i webbläsaren och läser igenom kriterierna för återbäring.
  • Du har glömt att aktivera Nowoknappen och logga in med BankId innan du genomförde ditt köp.
  • Du har Adblock installerat på din dator som hindrar spårningen av ditt köp.
  • Din webbläsare tillåter inte användning av cookies. Detta går att ändra under Inställningar i din webbläsare.
  • Det blev något tillfälligt avbrott vid köptillfället eller att appen/hemsidan behövde laddas om.
  • Du har använt dig av någon annan cashback/poängtjänst vid köpet ex. Refunder.

Vänligen notera att utbetalning av återbäring för hotell och flygbiljetter sker efter att bokningen är betald och nyttjad.


Autospar

Vilka banker kan använda Autospar?

I dagsläget är det kunder till nedan banker Autospara:

  • Handelsbanken
  • Skandiabanken
  • SEB
  • Nordea
  • Danke Bank
  • Swedbank
  • Sparbanken Syd
  • Länsförsäkringar Bank
  • Revolut
  • ICA Banken
  • Bank Norwegian

Kostar Autospar någonting?

Nej Autospar kostar ingenting. Det är en tjänst som ingår i Nowo. Alla pengar du sparar med Autospar går oavkortat in till ditt eget Nowo-konto.

Kan jag pausa mitt Autospar?

Ja, du kan när som helst pausa ditt Autospar. Du gör det via Nowoappen genom att klicka på Profil -> Autosparsinställningar ->Pausa

Hur visas Autospar i Nowoappen?

En gång i veckan får du en sammanställning av dina transaktioner i Nowoappen. Transaktionerna ligger till grund för ditt Autosparande. Här kan du se vilka transaktioner du gjort, hur stor summan är, vilken Autosparsprocent du har, hur mycket som kommer att investeras – och såklart hur mycket detta beräknas bli till din pension.

En gång i månaden, i samband med din lön, så kommer ditt kort debiteras föregående månads Autospar och pengarna investeras på ditt Nowokonto. Du har nu fått ett månadssparande som helt baseras på din konsumtion. Balans inför framtiden!

Kan jag justera mitt Autospar?

När du startar Autospar så är det inställt på 3 %. Du kan enkelt ändra det i Nowoappen genom att klicka på Profil längst ner i högra hörnet -> Autosparsinställningar.

När debiteras mitt Autospar?

Ditt Autospar ackumuleras och debiteras en gång per månad. Vi gör det första debiteringsförsöket den 27e och om detta inte lyckas så gör vi ett nytt debiteringsförsök den 28e samt den 29e. Om det sista debiteringsförsöket misslyckas så tas debiteringsordern bort och inget Autospar kan investeras för föregående månad.

Finns det något maxbelopp för Autospar?

Ja, som en trygghet har vi lagt in en spärr som gör att det inte kan dras mer än 100 kr per transaktion när du Autosparar.

Vad är sparroboten och när går den igång?

När du startar ditt Autospar ger du din bank tillåtelse att skicka information om dina transaktioner till oss. Denna tillåtelse gäller i 90 dagar, därefter måste du ge ny tillåtelse via Nowoappen. Efter 90 dagar så behöver du förnya ditt medgivande. Om du inte förnyar ditt medgivande så går Nowo’s smarta sparrobot automatiskt igång och startar ett automatiskt månadsspar som är baserat på din konsumtion från de tre tidigare månaderna. Balans för framtiden, och ett månadssparande som anpassar sig efter din konsumtion.


Säkerhet

Hur säkert är Nowo?

Vår säkerhet bygger på samarbeten med starka och pålitliga aktörer för att ge dig och dina pengar maximal säkerhet. Alla våra finansiella partners står under tillsyn av Finansinspektionen.

Nowoappen
All information från appen lagras på säkerhetsklassade servrar placerade i EU. Servrarna och tjänsterna övervakas dygnet runt och det görs dagliga backuper.

Din personliga information lagras säkert på dessa servar och hanteras enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vår app använder sig av mobilt BankID som utfärdas av din bank för att säkerställa din identitet och för att på enklaste sätt låta dig anmäla dig till NOWO och våra partners tjänster. Dina personuppgifter och transaktionsdata hanteras av en PCI-DSS certifierad samarbetspartner och uppfyller därmed Finansinspektionens, kortföretagens och bankernas säkerhetskrav.

Worldline uppfyller de högt ställda kraven från VISA och Mastercard enligt den globala säkerhetsstandarden PCI DSS. Bolaget är certifierade enligt den högsta standarden, Level 1. Detta innebär att betalkortsuppgifter får lagras säkert hos Worldline. Bolaget är dessutom under tillsyn av Finansinspektionen och är godkänd Betaltjänstleverantör.

Fondadministration och Förvaltning
Nowo Global Fund ägs av fondbolaget Nowo Fund Management AB. Swedbank är fondens förvaringsinstitut.

Hur fungerar investerarskydd?

Investerarskydd tillkommer när du sparar med Nowo.

Dina värdepapper är alltid bara dina och din egendom. Det är ingen annan som får röra eller använda dem, det är brottsligt. Men ändå så finns investerarskyddet där som en garanti i fall en bank i en konkurs skulle ge dig någon form av ekonomisk skada.

Investerarskydd är i Sverige en statlig garanti till investerare som har värdepapper och pengar hos finansinstitut som utför investeringstjänster åt sina kunder. Garantin innebär att den som anlitar ett finansinstitut skall kunna få ersättning för sina värdepapper och insatta pengar även om institutet går i konkurs. Däremot innehåller investerarskyddet inte någon garanti mot förändring i värdepappers marknadsvärde, utan utgör enbart ett skydd mot att värdepapper som förvaras av institutet försvinner i samband med en konkurs.

Vad händer med mina fonder om fondbolaget går i konkurs?
Vid en konkurs i ett fondbolag kommer fondens förmögenhet, det vill säga värdet av fondandelsägarnas samlade tillgångar att finnas intakt i ett förvaringsinstitut.

Nowo Global Fund tillhandahålls av fondbolaget Nowo Fund Management AB  och fondens förvaringsinstitut är SEB (Skandinaviska Enskilda Banken).

Vad händer om Nowonomics (Nowo) eller Nowo Fund Management AB går i konkurs?

Om något skulle hända med Nowo så påverkar inte det dina sparade pengar eftersom vi endast erbjuder själva sparplattformen d.v.s appen och dess sparsätt. Ditt sparande finns hos Nowo Fund Management AB och de har i sin tur Swedbank som förvaringsinstitut.

Om något skulle hända med fondbolaget Nowo Fund Management AB så påverkar inte heller det ditt sparande eftersom dina fondandelar finns förvarade hos Swedbank. Om Swedbank skulle gå i konkurs så kommer du även i detta fall kunna få ut marknadsvärdet. Självaste investerarskyddet träder in när ett institut, exempelvis Swedbank har gått i konkurs och det visar sig att en kund inte kan få ut sina värdepapper.


Övrigt

Våra villkor

Du kan läsa våra villkor genom att klicka här.

Vilka är våra samarbetspartners?

Vi samarbetar med:

  • Nowo Fund Management AB
  • Nowo Pension AB
  • Finshark AB
  • Swedbank AB
  • Cint AB
  • Worldline
  • Evident Life Försäkring AB
  • Familjens Jurist

Hur tjänar Nowo pengar?

När du tjänar pengar, tjänar också Nowo pengar.

Nowo Global Fund – Den prestationsbaserade avgiften
Nowo Global Fund har 0,9 % i fast förvaltningsavgift men tar ut en prestationsbaserad avgift på 10 % på den avkastning som överstiger sina jämförelseindex och High Water mark*. Fondbolagets avgift tycker vi är sund både mot spararen och förvaltaren. Förvaltaren får ersättning om fonden går bättre än sina jämförelseindex och kunden har inga avgifter om förvaltaren presterar lika eller sämre än dessa index. Läs mer om fondens avgifter och jämförelseindex här.

Butiker – vi delar återbäringen med dig
Varje gång du handlar i någon av våra partnerbutiker betalar butiken du handlar ifrån ut en återbäring. Den återbäringen delar vi lika mellan dig och Nowo. Vi tjänar alltså bara pengar, när du också tjänar pengar. Win-win.

Enkäter – vi delar delar lika
Varje gång du gör en enkät betalar CINT, bolaget som tillhandahåller alla enkäter, ut en återbäring. Den återbäringen delar vi lika mellan dig och Nowo. Samma här, när du tjänar pengar, tjänar vi pengar.

Detta tycker vi är ett schysst sätt att ta betalt för våra tjänster. Vi tar aldrig betalt från dig utan att du också får en del av kakan.

Varför ger vi inte dig hela återbäringen?
För att Nowo ska kunna utveckla Nowoappen och våra funktioner behöver vi ha kostnadstäckning och där är just delningen av återbäring mellan dig och oss en del i hur vi också tjänar pengar. Pengar som vi använder för att utveckla Nowo ytterligare.

*High Water Mark
Den innebär att prestationsbaserat arvode betalas först när en eventuell underavkastning i förhållande till avkastningströskeln från tidigare period har återhämtats. Om en fond till exempel stiger från 100 till 120 och sedan faller tillbaka till 110, tas det prestationsbaserade arvodet ut igen först när fonden på nytt passerar 120 plus riskfri ränta, den så kallade avkastningströskeln.